Modern Technika Honlapja
Modern Technika Honlapja
Oldalak!
     
Csatlakozás
     
Cikkek, bemutatások
     
Főmenü
     
Ha HÍRDETNI akarsz
     
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
     
Nézetségmérő
látogató nézelődik
     
Hányadika is van?
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
     
Buttondoboz

Buttoncsere

jelentkezés:

vendégkönyv

Buttonok:

 

 

     
Repülés
Repülés : Convair B-58 Hustler

Convair B-58 Hustler

gyabp  2007.07.31. 09:29

A Convair B-58 Hustler ismertetője.

Convair B-58 Hustler

 

 

 

 

 

Előzmények

Az 1950-es évek közepére az USAF stratégiai bombázóinak gerincét az újonnan készült Boeing B-47-es Stratojetek és nagy testvéreik, a B-52 Stratofortressek alkották. Azonban új követelmény lépett fel a légierő részéről: egy nagy sebességű, magasan repülő bombázóra volt szükségük. Ezt az is indokolta, hogy a potenciális ellenségnél, a Szovjetuniónál olyan vadászok jelentek meg, mint a MiG-19 és a MiG-21. Ezek már képesek voltak utolérni és lelőni egy B-52-es bombázót is.

A fejlesztés

Az említett okok miatt az új bombázónak egy furcsa feladatot szántak. Szakítva az addig alkalmazott stratégiától, hogy a gépek tömegesen repüljenek be az ellenséges légtérbe, inkább a kevesebb, de jobb elvet választották. A Boeing 1948-ban kifejlesztett egy négy hajtóműves gépet, az XB-65-t, de ezt 1949-ben töröltnek nyilvánították, mert nem érte el a hangsebességet.

A tanulmány, ami a jövő bombázójáról szólt, GEBO-ként volt ismert. Ennek először még megfelelt volna a Boeing terv, de a GEBO II-nek már nem. Ezt a Convair ki is használta, és további összegeket kért és kapott terveinek elkészítéséhez. Végül 1950-ben megszületett a teljes követelmény:  3000 tengeri mérföldes (5556 km) hatótávolságú, Mach. 1,3 elérésére képes, 10.000 font (4536 kg) bombaterhű gép kifejlesztése volt a cél.

A GEBO II-n 1951-ben nagy változtatást eszközöltek. Megjelent az az ötlet, ami végül a Hustlerhez vezetett: egy olyan bomba kifejlesztése, amit a bombázó még az ellenséges terület elérése előtt, nagy magasságban kiold, így nem került a  légvédelem tüzébe. A bomba beépített üzemanyag-tartályt és hajtóművet is kapott, így a mérnökök elképzelése szerint kb. 57-58 méternek kellett lennie. Ez persze nagyobb bármelyik akkori bombázó bombakamrájának méreténél, és az új gépbe sem férne bele. Ezért úgy határoztak, hogy a szerkezetet hüvely alakúra tervezik, és külső felfüggesztő ponton helyezik el.

1953-ra el is készült az alapkoncepció.

Hosszú, áramvonalas bombatest, kis szárnyakkal, belső tüzelőanyag-tartállyal, kis hajtóművel.

Azonban gép is kellett a fegyverhez, és a tervezés be is indult. A tender elnyeréséért a Convair és a Boeing versengett.

Utóbbi gyár a Project MX-1022-vel jelentkezett. Ez egy vállszárnyas elrendezésű gép, 2.280 tengeri mérföldes hatótávval és 1100 km/h max. sebességgel. A Convair alsószárnyas, deltaszárnyú gépet akart, hasonló adatokkal.

A hüvely és a gép alakjának változása

A légierő költségvetése elfogadta mindkét tervezetet.

A két terv haladását biztosította egy 1951. december 8-án kiadott terv egy stratégiai felderítőrendszerrel, amihez egy hasonló gép kellett, mint a GEBO II-höz. A Boeing és a Convair ugyanúgy jelentkezett erre a tenderre is.

Amikor 1952. október 9-én a két tervet összevonták, a nagyobb Boeing tervet törölték, és a Convair győzött.

A cég megkapott minden pénzt, amit a fejlesztésre szántak. Később több változtatást is eszközöltek a gépen:

A négy hajtóművet különálló tartókba helyezték, a szárny alakján finomítottak stb.

Míg végül az első prototípus 1956. november 11-én teljesítette szűzfelszállását. Ez a Hustler lépte át először a hangsebességet, majd ennek kétszeresét is. A tesztrepülések során baleset nem történt, a gép 150 felszállás során 257 óra 30 percet töltött a levegőben.

Az Xb-58-as prototípus

Csapatszolgálat

Az első példányok 1960-ban álltak szolgálatba az első vonalbeli alakulatoknál, és selejtezésük 1970-ben történt véglegesen.

A szolgálati ideje alatt többször is módosításokat végeztek a gépen, főleg ami az önvédelmet illeti. Az oroszok egyre jobb föld-levegő rakétákat ( a SAM-eket) állítottak szolgálatba, amiknek ráadásul a sebességük egyre nőtt. Ezért az eddig biztonságot jelentő gyorsaság és nagy repülési magasság is elveszett. A fejlesztések miatt pedig nőtt a gép súlya, ami a hatósugár terhére ment. Bár a gépet nem mély behatolásokra tervezték, ez mégis sokat rontott a használhatóságon.

Érdekes módon a Hustler nem rendelkezett belső bombatérrel. A külső felfüggesztő pontokon négy atom-vagy hagyományos fegyvert hordozhatott, ha az üzemanyag tartályt leszerelték, de ez tovább rontott a gép hatósugarán. A kis hely a fejlesztéseket is korlátozta, nem volt elég tér a további ECM(önvédelmi) fejlesztésekre.

A gép-ember kapcsolat terén a típus nem kaphatna túl jó jegyet. A pilóta ugyan kiváló kilátásnak örvendhetett, a navigátor és a fegyverzetkezelő azonban csak egy nagyon kis ablakkal és aprócska, fedett hellyel rendelkeztek.

Ahogy a képen is látszik, a navigátor és a fegyverzetkezelő dolga nem volt könnyű

 

Igaz ugyan, hogy a Hustler gyorsabb volt szinte minden orosz vadásznál, a SAM-ek fejlődése és egyre pontosabbá válása miatt előtérbe került annak a lehetősége is, hogy a gépet alacsony magasságú behatolásokra is használják. Ez azonban tovább növelte az amúgy is hatalmas üzemanyag-fogyasztást, hiszen a típust nagy magasságú repülésre tervezték.

Tehát a gép fejlesztéseinek nagy részét a védelem tette ki. Ezen felül azonban a különböző rendszerek cseréje is megtörtént. Például több analóg berendezést kellett cserélni digitálisra a hűtés hibája és a fejlődő követelmények miatt.

A B-58, bár több sebességi világrekord tartója, használhatóság terén nem a legjobb. Eredeti használati körében (szerencsére) nem került alkalmazásra sosem, de máshogy sem. Működtetése egyre jobban gazdaságtalanná vált, ráadásul olyan korban született és repült, mikor a fejlődés megállíthatatlannak tűnt, a pénzt pedig mindig a legújabb fejlesztések vitték el. Sorsa nagyon hányatott volt, a sorozatgyártását a nagy költségek miatt hamar beszüntették, kevés példány készült el. Hasznos terhe túl kicsi volt, feladatterve pedig nem egyezett meg a tervezésénél elgondolttal. Ráadásul a ’60-as években egy olyanvédelmi miniszter került hivatalba az USA-ban, aki alábecsülte a bombázókat. Balszerencséjére a típus szolgálati idejében tört ki a vietnami háború, ami még több pénzt szívott el a géptől.

A Hustler fejlesztése és gyártása miatt a Convair hatalmas adósságot gyűjtött, így a gép tulajdonképpen csődbe juttatta tulajdon tervezőit.

Mikor az XB-70-es terve elkészült, a B-58-as jelentősége lecsökkent, és nem törődtek vele annyit. Mikor pedig az Valkyre fejlesztése megfeneklett, a Hustler már nem számított modern típusnak.

Így a gép karrierje nem volt túl fényes, „rossz korban született rossz helyen” mondhatnánk ma.

Fegyverzet

A Hustler alapfegyverzete az MB-1-es bomba különböző változataiból áll.

Az MA-1C ennek a rakétahajtóműves változata volt, az MB-1-es csak sima szabadesésű fegyverként funkcionált. Az MB-1C ugyanúgy nem tartalmazott hajtóművet, nem is terjedt el annyira. A TCP kétkomponensű gondola hasonló az MB-1-hez, de lehetséges volt megtartani a robbanófejet, míg az üzemanyagot elhasználta a gép. A B-58-on kipróbáltak továbbá vegyi fegyvereket is, de ezek nem jutottak el a sorozatgyártáshoz és rendszeresítéshez. Természetesen a hagyományos bombák is megtalálhatóak voltak rajta.

Balesetek

1964. december 8.
Indiana államban, a Grissom Légitámaszponton egy B-58-as bombázó letért a felszállópályáról és kigyulladt. A fedélzeten lévő öt nukleáris fegyver részben megsérült a tűzben. A kontamináció a közvetlen környezetre korlátozódott.

Adatok

 

Teljes hossz:

Fesztávolság:

29,5m

17,3m

Szárnykarcsúság:

2,096

Szárnyfelület:

143,25m²

Magasság:

8,87m

Függőleges vezérsík felülete:

48,7m²

Hajtómű:

Négy General Electric J79-GE-5A egyáramú gázturbina, egyenként 69,3 kN tolóerővel.

Üres Tömeg(gondola nélkül):

25 201kg

Üres tömeg(MB-1C gondolával):

29 081kg

Max. tömeg:

80 235kg

Belső tüzelőanyag:

41 352l

Teljes külső tüzelőanyag(TCP gondolában):

2487l

Max. sebesség 7620 m alatt:

Mach 0,91

Max. sebesség 12192 m-en:

Mach 2,1

Utazósebesség:

983km/h

Max. emelkedési sebesség tengerszinten:

5310m/perc

Normál utazómagasság:

11 719m

Csúcsmagasság:

190324m

Emelkedés 9144 m-re:

11,2 perc

Átrepülési hatótáv:

7592 km

Hatótáv belső tüzelőanyaggal:

3219 km

Fegyverzet tömege:

8823 kg

Fegyverzet:

1db 20mm-es T-171 forgócsövű gépágyú

MA-1C,MB-1, MB-1C, TCP, nukleáris és hagyományos bombák, rakéták, vegyi fegyverek(próba)

 

 

 

 

 

 

 

 Források:

Katonai repülőgépek szerkezete, Paul Eden-Soph Moeng, Alexandra

http://www.fas.org/nuke/guide/usa/bomber/b-58.htm

http://www.aviation-history.com/convair/b58.html

http://fu.web.elte.hu/atom/lista.html

Bera Bálint

2007.

innen jön: www.f14.try.hu

     
CHAT

     
Idő
     
Népszámlálás
Indulás: 2007-07-03
     
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
     
Milyen az oldal?
Milyen az oldal?

Állat!
Szuper!
Jó!
Fejlesszétek még!
Szavazás állása
Lezárt szavazások
     
Bannercsere.org
     

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak