Modern Technika Honlapja
Modern Technika Honlapja
Oldalak!
     
Csatlakozás
     
Cikkek, bemutatások
     
Főmenü
     
Ha HÍRDETNI akarsz
     
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
     
Nézetségmérő
látogató nézelődik
     
Hányadika is van?
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
     
Buttondoboz

Buttoncsere

jelentkezés:

vendégkönyv

Buttonok:

 

 

     
Repülés
Repülés : Hogyan repül?

Hogyan repül?

gyabp  2007.07.31. 09:24

Hogyan és miért repül a repülő?Itt választ kaphatsz a kérdésre!

Hogyan repül?

A repülés születése

Az első próbák

 

A repülőgép kifejlesztése a XX. század  egyik nagy tudományos eredménye. Ehhez a kiváló mérnöki teljesítményhez a természetrepülőinek, a madaraknak a megfigyelése adott inspirációt.

Az emberiségnek egyik legnagyobb álma volt, hogy a madarak ügyességével és kecsességével meghódítsa az eget. A görög legenda Ikarosza viaszból készített szárnyakkal repült az ég felé. Amikor azonban túl közel került a naphoz, megolvadt a viasz, a szerencsétlen Ikarosz lezuhant a mélybe, s halálát lelte.

Leonardo da Vinci, a nagy reneszánsz művész és feltaláló szintén megszállottja volt a repülés gondolatának. Számos rajzot hagyott hátra repülő masináinak terveivel. De még vagy 400 év kellett hozzá, amíg lassanként fény derült a repülés titkára.

Az első repülési kísérletek gyakran tragédiával végződtek. A vállalkozó szellemű reménybeli pilóták némelyike házi készítésű szárnyakat kötött karjára, de hiába csapdosott vele elszántan, nem sikerült a földtől elemelkednie. Ezek a kísérletek kivétel nélkül kudarcot vallottak, mert a vállalkozók nem ismerték fel: a madár nem csak azért tud repülni, mert szárnya, van; a szárny alakja és mozgása is ugyanolyan fontos tényező.

Leonardo da Vinci egyik tervezete

Fontos felfedezés

1738-ban végül megtört a jég, egy svájci matematikus és orvos, Daniel Bernoulli megtette az első tényleges lépést az ég meghódításában. Rájött, hogy ha egy folyadék vagy gáz gyorsan áramlik, akkor kisebb a nyomása, mint lassú áramláskor. Mivel a levegő gázok keveréke, ez a megállapítás a levegőre is érvényes. Ha a levegő találkozik egy madár mozgó szárnyaival, akkor részben felette, részben alatta áramlik el. Minthogy a szárny felső felülete ívelt, s így hosszabb, mint a laposabb alsó felület, a levegőnek a szárny fölött hosszabb utat kell megtennie. Ez megnöveli a szárny fölötti légáramlás sebességét, így a levegő a felső felületre nagyobb nyomást fejt ki, mint az alsóra; mindent összevéve a nyomáskülönbség felfelé hajtja a szárnyat. Ezt a nyomáskülönbséget (aero)dinamikai felhajtóerőnek nevezik.

Az elsők

A XIX. században a repülés sok úttörője használta fel ezt az elvet a primitív vitorlázó repülők tervezésekor. A „repülés atyjáénak” nevezett Sir George Cayley 1853-ban építette meg a világ első vitorlázó repülőjét és repült is vele. Később, a múlt század elejére a Wright fivéreknek(akik egyébként bicikliket gyártottak előtte) sikerül

t olyan szárnyat szerkeszteni, amellyel már kormányozni is lehetett a gépet. A géptörzstől elválasztott szárny keresztmetszete egy lapos felületen lefelé gördülő vízcsepp 90p-kal elforgatott képére emlékeztetett. Elől, a belépőélnél vastagabb és lekerekített, hátul viszont teljesen elvékonyodik; ezt az alakot szárnyszelvénynek nevezik. Ez a szárny fölé és alá terelt levegőáram jól példázza az említett Bernoulli-féle elvet.

Légörvénykeltés

A dinamikus felhajtóerőn kívül a levegő örvénylése is segíti a repülőgépszárnyat az emelkedésben. A szárny felett áramló levegő a kilépőél elhagyása után visszakanyarodik, örvényleni kezd, mint a lyukon át befolyó víz. Az ilyen légörvényt (turbulenciát) kezdőörvénynek hívják, s ez a kezdőörvény újabb örvényt kelt: az ellenörvényt. Ez éppoly erős, mint a kezdőörvény, de ellenkező irányba forog, s amikor a szárny alatt visszafelé áramlik, találkozik a fő légáramlattal, és lelassítja. Az ellenörvény továbbgördül, a szárny belépőélénél felkanyarodik, majd csatlakozik a fő áramlathoz. Emiatt az alsó légáramlat lelassul, a felső viszont felgyorsul. Fent tehát csökken a nyomás, a szárny alatt viszont nő, s ez növeli a dinamikai felhajtóerőt.

Emelkedj!

Aztán  mikor később az első aviátorok felfedezték, hogyan késztethetik repülésre a levegőnél nehezebb tárgyakat, azt is ki kellett találniuk, hogyan hozzák létre szükséges felhajtóerőt. A léghajózásban rábízták ezt a levegőre, de ez esetben meg kellett keresniük a módját, hogyan érjék el a dinamikai felhajtóerő fellépéséhez szükséges sebességet.

Willbu és Orville Wright egy apró, a lehető legkisebb súlyúra tervezett motorral oldotta meg ezt a problémát. Motorjukra szárnyszelvény profilú szárnyból álló légcsavart szereltek: ez függőleges síkban pörgött a gép elején. A pörgés által keltett levegőmozgást, azaz inkább a vele támadt erőt vonóerőnek nevezzük. Ez előreirányuló dinamikai felhajtóerőt kelt, s ez az erő hátrafelé tolja a levegőt, azaz előremozgatja a gépet. A Wright testvérek 1903. december 17-én, Kitty Hawkban, Észak-Karolinában repültek először motoros repülőgépükön. Ez a Flyer nevű gép csak 36 métert tett meg, mindössze 12 röpke másodperc alatt, de már sikeresen szemléltette a későbbi repülőgép-tervezők által is felhasznált elvet.

A Flyer, az első motoros gép

Modern sugárhajtóművek

A negyvenes években a repüléssel foglalkozó tudósok kifejlesztették a gázturbinás sugárhajtóműveket.

Egy modern sugárhajtómű(F100)

Ez úgy kelt vonóerőt, hogy besűríti a levegőt egy központi kamrába, azt ott speciális üzemanyaggal, kerozinnal elegyítik, majd az elegyet begyújtják. Az ebből támadt robbanás gázáramot kelt, s ez a hajtómű végén kilépő gázáram előretolja a repülőgépet. A sugárhajtóműves gépek gyorsabban repülhetnek, de több üzemanyagot is fogyasztanak, különösen kis sebességnél. Ezért fejlesztették ki kompromisszumképpen a légcsavaros gázturbinás hajtóművet. Manapság leginkább a kétáramú gázturbinás hajtóművek a használatosak. Ezeknek egy nagy, soklapátos csőlégcsavar van az elejükön, s az hátranyomja a levegőt a robbanástérbe. A hajtómű körül is mozgatja a levegőt, s ezzel olyan vonóerőt kelt, mint egy közönséges légcsavar. A hajtómű végén gázsugár-terelőlapok vannak, ezek működésbe lépve visszafogják a tolóerőt, s gyorsan lelassítják a gépet. Ha a repülő más megfelelő sebességgel mozog ahhoz, hogy elég nagy legyen a dinamikai felhajtóerő, valamilyen módon irányítani, kormányozni is kell. A repülésnek hat alapmozzanata van: a felszállás, az emelkedés, a vízszintes repülés, az elfordulás, a süllyedés és a leszállás. Ezeket a mozgásokat a szárnyakon és a vezérsíkokon kialakított kormánylapátokkal érik el; azoknak is szárnyprofil a keresztmetszetük, azaz dinamikai felhajtóerőt keltenek.

Felszálláskor felemelkednek a szárnyak kilépőélén a féklapok, hogy növeljék a felületet és így fokozzák a dinamikai felhajtóerőt. Felemelik a vízszintes vezérsíkokon levő magassági kormányokat is. Mindeközben a gép orra felfelé mutat, a farokrész süllyed, és a repülőgép égnek emelkedik. Nagyon fontos, hogy a gépnek e manőver megkezdése előtt már megfelelő sebessége legyen. A féklapokat és a magassági kormányokat pontosan abban a pillanatban kell felemelni, amikor a dinamikai felhajtóerő kiegyenlíti a repülőgép súlyát, különben a repülőszerkezet sebességet veszít, és nem száll fel.

Tekintetbe kell venni a légellenállás problémáját is. A repülőgép előre irányuló mozgása légellenállást kelt, s ez fékezi a gépet. Minden mozgó testre hat ez az erő, de indukált légellenállásról csak a repülőgépekkel kapcsolatban beszélhetünk. Arról van szó, hogy a szárny fölötti légáram energiájának egy része hátrafelé terelődik, s így akadályozza a repülőgépet az előrehaladásban; ezt a jelenséget részben a szárny állásszöge, részben a légörvény okozza.

A pilóta felszálláskor a féklapok lehajtásával ellensúlyozza a légellenállást. A repülőgép egy meghatározott szinten repül, s haladás közben elég nagy a sebessége ahhoz, hogy a tolóerő meghaladja a légellenállást. Majd a kormányokat ismét felemelik, és a gép felemelkedik a végső magasságára. A gép akkor lesz kész a vízszintes repülésre, amikor a felhajtóerő egyenlő a súllyal.

A repülőgép fordulása

A repülőgép most célállomása felé repülhet, de eközben minden valószínűség szerint fordulni is kell, hogy megfelelő irányba haladjon. A repülőgépet más mozgatható kormánylapátokkal, a szárnyakon lévő csűrőlapokkal és a függőleges vezérsík részét alkotó oldalkormánylappal késztetik elfordulásra.

A csűrőlapok a szárny kilépőélén találhatók. Ha a pilóta balra akarja fordítani a gépet, akkor az ellenkező szárnyon, azaz a jobb oldalin leengedi a csűrőlapot, így ezen az oldalon megnöveli a dinamikai felhajtóerőt. Ezzel egy időben felemeli a bal oldali csűrőlapot, tehát azon az oldalon csökkenti a felhajtóerőt. Amikor a gép balra dől, a csűrőlapokkal egyidejűleg balra fordítja az oldalkormánylapátot, s ezzel teljessé válik a manőver. Azután, ha a repülőgép már a kívánt irányban áll, a pilóta visszaállítja a kormánylapokat eredeti helyzetükbe. Amint a repülőgép végcélja felé tart, a pilótának lassan meg kell kezdeni a biztonságos leszállást. Ez nagyon összetett folyamat és nagyon pontosan kell végrehajtani, nehogy a gép váratlanul magasságot veszítsen. Ideális esetben a pilóta széllel szembe repül, mivel a levegő közvetlen áramlása segítségére van a gép kormányzásában. Az oldalszél gondot okozhat, mert oldalra térítheti a repülőgépet. Ezt sodródásnak nevezik és megnehezíti a manőverezést.

Sima leszállás

A BAe Harrier számára nem szükséges hosszú leszállópálya

A gép leszállítására a pilóta csökkenti a sebességet, és leereszti a szárnylapátokat, hogy lefelé mutasson az orr; ilyenkor csökken a dinamikai felhajtóerő, növekszik a légellenállás és a gép ereszkedni kezd. Ahogy a leszállópálya közelébe ér, felemelkednek a magassági kormányok, s működésbe lépnek a szárnyak belépőélénél az orrsegédszárnyak. Ezek megnövelik a szárny felületét és fokozzák a felhajtóerőt. Ez az összetett hatás felfelé dönti a gépet, így a farokrész alacsonyabban van, mint az orr. Ez ellensúlyozza a sebességcsökkenésből adódó felhajtóerő-csökkenést.

A repülőgép annyira lelassul, hogy egy rövid pillanatig szinte lebeg a leszállópálya felett. A sebesség csökkentésére újabb féklapokat hoznak működésbe a szárnyakon. Ezek a belépőélnél vannak és spoilereknek vagy légfékeknek nevezik őket. Légörvényt hoznak létre, s az örvények megnövelik a légellenállást, leküzdik a felhajtóerőt.

A gép megállítása

Ezen a ponton kiengedik a gép futóművét, s az tovább növeli a légellenállást. A gép fő futómű-kerekeivel ér először földet. A magassági kormánylapokat leengedik, hogy a gép orra leereszkedjék, s az orrfutó is a futópályára kerüljön. A repülőgép most teljesen földet ért. A hajtóművekkel ellentétes irányú erőt keltenek és a féklapokat teljesen leengedik, hogy a légellenállás a lehető legkisebb legyen. Behúzzák a kerékféket is, s a repülőgép végül simán megáll.


Na és a hordozók?

Gőzkatapultos indulás

A repülőgép-hordozók fedélzetén azonban nem ilyen egyszerűek a dolgok. A felszállásra nem áll rendelkezésre akkora hely, mint a repülőtereken. Éppen ezért az anyahajókon gözkatapult segítségével indítják a gépeket. Ez a szerkezet a fedélzet alatt helyezkedik el, és pillanatok alatt felszállási sebességre gyorsítja a gépet. A gép belsejében a gőz erejével nagy nyomást gerjesztenek, amit az alkalmas pillanatban kiengednek, ez „lövi” ki a repülőt. A leszállási módszer is más, a fedélzetre kifeszített 4 db kötél egyikét kell elcsípnie a pilótáknak(az USA hajóin van négy darab, a francia haditengerészet CdG repülőgép-hordozóján csak három működik). Általában a harmadikat vagy a negyediket célozzák meg. A kötelek a lehető legerősebbek, mivel a gépek maximális hajtóműteljesítménnyel érnek földet. Erre azért van szükség, mert ha a pilóta elvéti a köteleket, azonnal emelkednie kell, és újra próbálkoznia. Ezt nevezik átstartolásnak(a pilóták körében azt, aki legutóbb átstartolt, egy külön csúfnévvel illetik addig, amíg valaki újra el nem véti a futópályát). A gép a törzs végének alján elhelyezett elfogóhorog segítségével kapják el a kötelet. Leszállás után pedig amilyen gyorsan csak lehet, el kell hagyniuk a futópályát, hogy ne foglalják az amúgy is kis helyet.

Bera Bálint

oldal,ahonnan jött: www.f14.try.hu

források:

Tudás Fája,saját magam:) 

     
CHAT

     
Idő
     
Népszámlálás
Indulás: 2007-07-03
     
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
     
Milyen az oldal?
Milyen az oldal?

Állat!
Szuper!
Jó!
Fejlesszétek még!
Szavazás állása
Lezárt szavazások
     
Bannercsere.org
     

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak