| | Repls : Convair B-58 Hustler | 
 
 Convair B-58 Hustlergyabp  2007.07.31. 09:29 A Convair B-58 Hustler ismertetje.
Convair B-58 Hustler    
        ElzmnyekAz 1950-es vek kzepre az USAF stratgiai bombzinak gerinct az jonnan kszlt Boeing B-47-es Stratojetek s nagy testvreik, a B-52 Stratofortressek alkottk. Azonban j kvetelmny lpett fel a lgier rszrl: egy nagy sebessg, magasan repl bombzra volt szksgk. Ezt az is indokolta, hogy a potencilis ellensgnl, a Szovjetuninl olyan vadszok jelentek meg, mint a MiG-19 s a MiG-21. Ezek mr kpesek voltak utolrni s lelni egy B-52-es bombzt is.  A fejleszts Az emltett okok miatt az j bombznak egy furcsa feladatot szntak. Szaktva az addig alkalmazott stratgitl, hogy a gpek tmegesen repljenek be az ellensges lgtrbe, inkbb a kevesebb, de jobb elvet vlasztottk. A Boeing 1948-ban kifejlesztett egy ngy hajtmves gpet, az XB-65-t, de ezt 1949-ben trltnek nyilvntottk, mert nem rte el a hangsebessget.  A tanulmny, ami a jv bombzjrl szlt, GEBO-knt volt ismert. Ennek elszr mg megfelelt volna a Boeing terv, de a GEBO II-nek mr nem. Ezt a Convair ki is hasznlta, s tovbbi sszegeket krt s kapott terveinek elksztshez. Vgl 1950-ben megszletett a teljes kvetelmny:  3000 tengeri mrfldes (5556 km) hattvolsg, Mach. 1,3 elrsre kpes, 10.000 font (4536 kg) bombaterh gp kifejlesztse volt a cl.  A GEBO II-n 1951-ben nagy vltoztatst eszkzltek. Megjelent az az tlet, ami vgl a Hustlerhez vezetett: egy olyan bomba kifejlesztse, amit a bombz mg az ellensges terlet elrse eltt, nagy magassgban kiold, gy nem kerlt a  lgvdelem tzbe. A bomba beptett zemanyag-tartlyt s hajtmvet is kapott, gy a mrnkk elkpzelse szerint kb. 57-58 mternek kellett lennie. Ez persze nagyobb brmelyik akkori bombz bombakamrjnak mretnl, s az j gpbe sem frne bele. Ezrt gy hatroztak, hogy a szerkezetet hvely alakra tervezik, s kls felfggeszt ponton helyezik el.  1953-ra el is kszlt az alapkoncepci.  Hossz, ramvonalas bombatest, kis szrnyakkal, bels tzelanyag-tartllyal, kis hajtmvel.  Azonban gp is kellett a fegyverhez, s a tervezs be is indult. A tender elnyersrt a Convair s a Boeing versengett.  Utbbi gyr a Project MX-1022-vel jelentkezett. Ez egy vllszrnyas elrendezs gp, 2.280 tengeri mrfldes hattvval s 1100 km/h max. sebessggel. A Convair alsszrnyas, deltaszrny gpet akart, hasonl adatokkal.  
 A hvely s a gp alakjnak vltozsa A lgier kltsgvetse elfogadta mindkt tervezetet.  A kt terv haladst biztostotta egy 1951. december 8-n kiadott terv egy stratgiai feldertrendszerrel, amihez egy hasonl gp kellett, mint a GEBO II-hz. A Boeing s a Convair ugyangy jelentkezett erre a tenderre is.  Amikor 1952. oktber 9-n a kt tervet sszevontk, a nagyobb Boeing tervet trltk, s a Convair gyztt.  A cg megkapott minden pnzt, amit a fejlesztsre szntak. Ksbb tbb vltoztatst is eszkzltek a gpen: A ngy hajtmvet klnll tartkba helyeztk, a szrny alakjn finomtottak stb. Mg vgl az els prototpus 1956. november 11-n teljestette szzfelszllst. Ez a Hustler lpte t elszr a hangsebessget, majd ennek ktszerest is. A tesztreplsek sorn baleset nem trtnt, a gp 150 felszlls sorn 257 ra 30 percet tlttt a levegben. 
 Az Xb-58-as prototpus CsapatszolglatAz els pldnyok 1960-ban lltak szolglatba az els vonalbeli alakulatoknl, s selejtezsk 1970-ben trtnt vglegesen.  A szolglati ideje alatt tbbszr is mdostsokat vgeztek a gpen, fleg ami az nvdelmet illeti. Az oroszok egyre jobb fld-leveg raktkat ( a SAM-eket) lltottak szolglatba, amiknek radsul a sebessgk egyre ntt. Ezrt az eddig biztonsgot jelent gyorsasg s nagy replsi magassg is elveszett. A fejlesztsek miatt pedig ntt a gp slya, ami a hatsugr terhre ment. Br a gpet nem mly behatolsokra terveztk, ez mgis sokat rontott a hasznlhatsgon.  rdekes mdon a Hustler nem rendelkezett bels bombatrrel. A kls felfggeszt pontokon ngy atom-vagy hagyomnyos fegyvert hordozhatott, ha az zemanyag tartlyt leszereltk, de ez tovbb rontott a gp hatsugarn. A kis hely a fejlesztseket is korltozta, nem volt elg tr a tovbbi ECM(nvdelmi) fejlesztsekre.  A gp-ember kapcsolat tern a tpus nem kaphatna tl j jegyet. A pilta ugyan kivl kiltsnak rvendhetett, a navigtor s a fegyverzetkezel azonban csak egy nagyon kis ablakkal s aprcska, fedett hellyel rendelkeztek.  
 Ahogy a kpen is ltszik, a navigtor s a fegyverzetkezel dolga nem volt knny   Igaz ugyan, hogy a Hustler gyorsabb volt szinte minden orosz vadsznl, a SAM-ek fejldse s egyre pontosabb vlsa miatt eltrbe kerlt annak a lehetsge is, hogy a gpet alacsony magassg behatolsokra is hasznljk. Ez azonban tovbb nvelte az amgy is hatalmas zemanyag-fogyasztst, hiszen a tpust nagy magassg replsre terveztk. Teht a gp fejlesztseinek nagy rszt a vdelem tette ki. Ezen fell azonban a klnbz rendszerek cserje is megtrtnt. Pldul tbb analg berendezst kellett cserlni digitlisra a hts hibja s a fejld kvetelmnyek miatt.  A B-58, br tbb sebessgi vilgrekord tartja, hasznlhatsg tern nem a legjobb. Eredeti hasznlati krben (szerencsre) nem kerlt alkalmazsra sosem, de mshogy sem. Mkdtetse egyre jobban gazdasgtalann vlt, radsul olyan korban szletett s replt, mikor a fejlds megllthatatlannak tnt, a pnzt pedig mindig a legjabb fejlesztsek vittk el. Sorsa nagyon hnyatott volt, a sorozatgyrtst a nagy kltsgek miatt hamar beszntettk, kevs pldny kszlt el. Hasznos terhe tl kicsi volt, feladatterve pedig nem egyezett meg a tervezsnl elgondolttal. Radsul a ’60-as vekben egy olyanvdelmi miniszter kerlt hivatalba az USA-ban, aki albecslte a bombzkat. Balszerencsjre a tpus szolglati idejben trt ki a vietnami hbor, ami mg tbb pnzt szvott el a gptl.  A Hustler fejlesztse s gyrtsa miatt a Convair hatalmas adssgot gyjttt, gy a gp tulajdonkppen csdbe juttatta tulajdon tervezit.  Mikor az XB-70-es terve elkszlt, a B-58-as jelentsge lecskkent, s nem trdtek vele annyit. Mikor pedig az Valkyre fejlesztse megfeneklett, a Hustler mr nem szmtott modern tpusnak.  gy a gp karrierje nem volt tl fnyes, „rossz korban szletett rossz helyen” mondhatnnk ma.  FegyverzetA Hustler alapfegyverzete az MB-1-es bomba klnbz vltozataibl ll.  Az MA-1C ennek a raktahajtmves vltozata volt, az MB-1-es csak sima szabadess fegyverknt funkcionlt. Az MB-1C ugyangy nem tartalmazott hajtmvet, nem is terjedt el annyira. A TCP ktkomponens gondola hasonl az MB-1-hez, de lehetsges volt megtartani a robbanfejet, mg az zemanyagot elhasznlta a gp. A B-58-on kiprbltak tovbb vegyi fegyvereket is, de ezek nem jutottak el a sorozatgyrtshoz s rendszerestshez. Termszetesen a hagyomnyos bombk is megtallhatak voltak rajta.  Balesetek1964. december 8.Indiana llamban, a Grissom Lgitmaszponton egy B-58-as bombz letrt a felszllplyrl s kigyulladt. A fedlzeten lv t nukleris fegyver rszben megsrlt a tzben. A kontaminci a kzvetlen krnyezetre korltozdott.
 Adatok  
| Teljes hossz: Fesztvolsg: | 29,5m 17,3m |  
| Szrnykarcssg: | 2,096 |  
| Szrnyfellet: | 143,25m² |  
| Magassg: | 8,87m |  
| Fggleges vezrsk fellete: | 48,7m² |  
| Hajtm: | Ngy General Electric J79-GE-5A egyram gzturbina, egyenknt 69,3 kN tolervel. |  
| res Tmeg(gondola nlkl): | 25 201kg |  
| res tmeg(MB-1C gondolval): | 29 081kg |  
| Max. tmeg: | 80 235kg |  
| Bels tzelanyag: | 41 352l |  
| Teljes kls tzelanyag(TCP gondolban): | 2487l |  
| Max. sebessg 7620 m alatt: | Mach 0,91 |  
| Max. sebessg 12192 m-en: | Mach 2,1 |  
| Utazsebessg: | 983km/h |  
| Max. emelkedsi sebessg tengerszinten: | 5310m/perc |  
| Norml utazmagassg: | 11 719m |  
| Cscsmagassg: | 190324m |  
| Emelkeds 9144 m-re: | 11,2 perc |  
| treplsi hattv: | 7592 km |  
| Hattv bels tzelanyaggal: | 3219 km |  
| Fegyverzet tmege:  | 8823 kg |  
| Fegyverzet: | 1db 20mm-es T-171 forgcsv gpgy MA-1C,MB-1, MB-1C, TCP, nukleris s hagyomnyos bombk, raktk, vegyi fegyverek(prba) |  
|   |   |  
|   |   |         Forrsok: Katonai replgpek szerkezete, Paul Eden-Soph Moeng, Alexandra http://www.fas.org/nuke/guide/usa/bomber/b-58.htm http://www.aviation-history.com/convair/b58.html http://fu.web.elte.hu/atom/lista.html Bera Blint 2007. innen jn: www.f14.try.hu |